|
Курсова работа
на тема:
РЕАЛИТИ ФОРМАТА В БЪЛГАРИЯ
2007
СЪДЪРЖАНИЕ
1. ИЗКУСТВОТО В ТЕЛЕВИЗИОННАТА СПЕЦИФИКА
2. РЕГЛАМЕНТИРАНЕ НА МЕДИЙНАТА ПРАКТИКА В БЪЛГАРИЯ
3. АУДИТОРИЯТА НА ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ ПРЕДАВАНИЯ
4. ЖУРНАЛИСТИЧЕСКО ЗАБАВНО ПРЕДАВАНЕ ИЛИ НОВО ТЪЛКУВАНИЕ НА ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ ИГРИ
5. СЪЩНОСТ И ОСОБЕНОСТИ НА РЕАЛИТИ ФОРМАТА В БЪЛГАРИЯ. ПОЗИТИВИ И НЕГАТИВИ КЪМ ТЕЛЕВИЗИОННИЯ ФОРМАТ
Веднъж медиите се разглеждат като комуникации, а друг път - като културни индустрии. Все по-често се налага и подходът на изследването им като идеологически апарат на обществото. Но медиите станаха и основна форма и средство на рекламата и изобщо функционират като основна икономическа структура, както и в последните години в България се появи нов вид (комерсиален) реалити формат, чиито анализ обхваща задачите на дипломната работа. Ролята им в политиката, икономиката и обществото е съвсем очевидна и във връзка с това все повече изследователи подчертават, че те в нарастваща степен се изявяват като мощен манипулативен апарат спрямо обществото, като средство за въздействие върху начина на мислене и поведение на индивида и обществото. Много голямо, дори преимуществено внимание в редица случаи се отделя на културно - развлекателната им функция. Връзката между журналистиката и изкуството, както и между журналистиката и комерсиализма се обуславя от една страна от спецификата на журналистическия изказ и възможностите на живото телевизионно предаване, а от друга – чрез методите и моделите на телевизионните жанрове, определени да повлияят на широката зрителска аудитория. Но анализът на естетическите и качествени показатели на отделните видове телевизионни жанрове и предавания ще е най-пълен ако точно и ясно се прецизират основните аспекти на телевизионното изкуство от гледна точка връзката с изкуството, а именно – методи на изказ, форми на информация, средства за комуникация и въздействие, особено при т.нар. реалити формати.
Телевизионната журналистика в частност е вид неразработена /нова/ основа за подобно взаимодействие между информационния лид като типична журналистическа характеристика и методите и средствата, използвани в изкуството.
......................................................................
Аудиторията е тази, която прави телевизията средство за масова комуникация и в същото време телевизионната програма е тази, която създава масовата аудитория. Това е известна теза в медиазнанието, която винаги повече е обърквала, отколкото насочвала изследователите на взаимоотношенията между аудитория и програма. Защото обвързаността им е в такава симбиоза, че трудно можеш да вземеш решение гледната точка на аудиторията или гледната точка на програмата е по-правилната за разбиране на взаимоотношенията. Един омагьосан кръг, от който като че ли няма излизане, но в който трябва да се влезе, за да се достигне до сърцевината на телевизионната комуникация.
От маркетингова гледна точка пък телевизията е пазар. Тя, в крайна сметка, трябва да продаде своята програма на зрителите. Маркетингът общо взето означава процес, с помощта на който отделни личности и групи хора получават онова, което им трябва и което те постигат по пътя на създаването на продукти и ценности като си ги разменят помежду си. Този процес изисква усилия и от двете страни - продавачът трябва да търси купувачи, да определя техните потребности, да измисля и произвежда добра стока, да я рекламира, да я съхранява и доставя на пазара, да калкулира нейната цена, докато купувачът ще търси необходимата му стока според интересите си, получената информация за нея, цената. В телевизионен план можем да формулираме, според маркетинговата терминология, гледната точка на програмата като "пазар на продавача" и гледната точка на аудиторията като "пазар на купувача". Под "пазар на продавача" се разбира такъв пазар, където продавачът има по-голяма власт и определя условията, а купувачите съответно са принудени да се занимават по-активно с маркетинг. При "пазар на купувача" е обратното - купувачът е определящата фигура, а продавачите полагат усилия да развиват по-добре маркетинговия процес.
...................................................................
Телевизионните медии са сложни социални системи. Те са едновременно икономическа структура, идеологически апарат, комуникационна система, информационна система, културно творчество. Те въздействат върху съзнанието на човека, върху неговите мисли и чувства. Същевременно са индустриална дейност, използваща огромна авангардна технологична база. Те са индустрия на медиите и в пълния смисъл на думата се превърнаха в индустрия на съзнанието. Те са и комуникации. Но комуникационната им същност е пасивната страна, нещо като носеща платформа, върху която се трупа огромен и разнообразен „социален багаж”. Продължават да ги определят като средство на комуникациите[1]. Те обаче са такова комуникационно средство, което по-скоро служи за средство на икономиката, политиката, идеологията, културата и социалната политика.
Най-новото развитие на медиите ги утвърждава като сложна и цялостно интегрирана структура на финансово - индустриалните корпорации. Те са икономическо звено, посредством което се осъществяват универсални цели на корпорацията. Те са наистина трети самостоятелен свят, но свят на корпорацията, на икономиката и политиката. Те са и свят на изкуството, доколкото тяхната специфика ги определя като изкуство на речевия изказ – комуникацията със зрителя, използваните методи и средства на изказ, анализът и действието на журналистическия метод.
.............................................................................
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1. Алфандари, Е. Медиите и властта. С., 2000г.
2. Ангелов, Ал. Телевизионната програма – важен елемент в художествения живот на обществото. в сб. Журналистика, изд. на Наука и изкуство, С., 1977 г.;
3. Ангелов, Ал. Журналистът в гражданското общество. годишник на Департамента за масови комуникации на НБУ, 1999 г.;
4. Ангелов Ал. Журналистическа етика. С-я, 2002 г.
5. Бауър, Реймънд. Аудиторията. В: Психотехника на убеждаващото въздействие. Сборник - серия масмедии. София: Хъски, 1992, с.41
6. Бобчев, Р. Основи на журналистиката. СУ; 1987 г.
7. Михайлов, В. Медийна рецепция" 1998 г.
8. Михайлов, В. Открита ли е телевизията? С., 2003 г.
9. Николов, Е. Третото действащо лице в комуникацията. - Проблеми на културата, 1995, 70, с. 18-27.
10. Петев, Т. Четвъртата власт търси по спешност своя елит. - сп. Проблеми на културата, 70, 1995, с. 41-47.
11. Полякова, Т. - „Криворазбраната журналистика”, 1998 г. НАГ, Габрово
12. Регионални аспекти на икономическата и евроинтеграционна политика; семинар, юли 1999;
13. Русев, Пеньо. За възприемането на художествените произведения. Психология на художественото възприемане. София: Наука и изкуство, 1968, с. 132;
14. Аудиторията на видовете изкуства, културни дейности и средства за масова информация. София: Национален научно - информационен център по културата, 1982
15. Слово и демокрация. Сборник документи и съдокументи. С., 1998 г.
16. Стойков, Л. Култура и медии. С.; Изд. СУ „Климент Охридски”;
17. Стоянова, Л. Езикът на медиите. Варна, 1999 г.
18. Mullan, Bob. Consuming Television: Television and Its Audience. London, 1997;
19. Mytton, Graham. Global Audiences: Research for Worldwide Broadcasting: 1994/95. John Libbey Media, 1995;
20. Proceedings of the International Conference on the Classification of Television Programmes, 1973.
Темата е разработена 2007 г.
Не съдържа таблици.
Ключови думи:
реалити формат, медийна практика в България, аудитория на телевизионните предавания, видове телевизионен жанр, телевизионна комуникация, индустрия на медиите, зрителски интерес, равнище рейтинг, маркетингов процес