|
Реферат
на тема:
Общи сведения за гръцката религия
по дисциплината: „Старогръцка култура”
1. Гръцката цивилизация през VII И VI в. пр. н. е.
2. Исторически източници на сведения за старогръцката религия
3. Основни черти на старогръцката религия
4. Обредни действия и ритуали на старогръцката религия
VII и VI в. пр. н. е. са велика творческа епоха в историята на световната цивилизация. Тъкмо през това време започват да се набелязват ония форми на мисълта, на политическото устройство и на художественото творчество, които са характерни и за европейската цивилизация въобще и които я отличават от източните цивилизации. Главна особеност на гръцкото културно творчество, както през тази, така и през следващите епохи, е индивидуалният му, личният му характер.
Но паралелно с индивидуалистичната тенденция се наблюдава и друга, която с нищо не пречи на първата: в целия гръцки живот се чувства засилващото се у всички елини съзнание, че те са едно цяло, на една нация, основните признаци на която постепенно стават не само общата религия и общият език, но и общата, еднаква цивилизация. Мощен фактор за развитието на това национално съзнание е колонизацията и развиващата се паралелно с нея търговия. Връзката на колониите с гръцкия свят никога не е прекъсвала; колонията винаги се чувства родна дъщеря на метрополията и си остава почти пълно нейно подобие във всяко отношение. От друга страна, тъкмо в колониите най-силно изпъква и се чувствала дълбоката пропаст между мирогледа на елина и мирогледа на новите му съседи.
....................................................................
3.1. Социални и индивидуални аспекти на старогръцката религия
Гръцката религия е тясно свързана със социалната общност. Това произтича от основната особеност на гръка от класическата епоха. Той не е изолиран индивид, а подчертано социално същество, което принадлежи към обществената група – племето, рода, полиса. Според Аристотел той е “политическо същество”, което притежава съзнанието, че изпълнява предназначението си само чрез общуване с колектива. И войната, и устройството на града са явления на обществения живот, а религията е психологически елемент, който осигурява сцеплението на групите. Затова дори религиозните прояви на отделен индивид имат изразен обществен характер. Но това не означава, че гърците не изпитват първичното религиозно чувство в неговата индивидуална и непосредствена проява. Те изпитват чувства на уважение, страх и преклонение пред свръхестествената воля, която често се отъждествява с природата. Според Ваклуш Толев “Древногръцката философия на стоиците е патеистична[1] като метафизика и е оставила съществена черта в живота на народите като етика, като нравственост.” (История на религиите, стр. 58) В други случай това чувство се отъждествява с първичния страх от присъствието на божеството. Тази вездесъщност на божеството, която гърците усещат извънредно интензивно, обуславя първият и траен елемент на гръцката религия – политеизмът (многобожието). Богове има навсякъде, цялата природа е проникната от божественото, затова те са толкова много. Първичното, индивидуално религиозно чувство гърците наричат тамбос.
....................................................................
Главните култови и обредни действия, които разгледахме ни показват до каква степен гръцкият народ от архаичната и класицистичната епоха чувства боговете близки до себе си. С почти безкрайното си множество те му се явяват навсякъде – и в природните стихии и в обществения живот. За гръка и материалният и духовният свят са изпълнени с божеството. Многообразието на божествените прояви, позволява на всеки да приеме онази, която подхожда на характера му, на традициите и обстоятелствата. Така гръцката религия отговаря на потребностите на всеки индивид и едновременно сплотява колектива в единно цяло.
..................................................................
1. Омир. Илиада / Прев. Александър Милев ; Блага Димитрова: София; Народна култура, 1971, 559 стр.
2. Толев, Ваклуш. История на религиите: София; УИ "Св. Климент Охридски", 2000, 312 стр.
3. Шаму, Франсоа. Гръцката цивилизация: София; Български художник, 1979, 415 стр.
Темата е разработена 2009 г.
Не съдържа таблици.
Ключови думи:
старогръцка култура, гръцка религия, световна цивилизация, архаична епоха, класицизъм, материален и духовен свят, култ към мъртвите, антропоморфизъм, политеизъм
[1] Пантеизма има свое крило в Рим. Самият император Марк Аврелий казва: “Живей в природата с миролюбие и доброчестина, а с разума бъди в хармония!”. В по-късните векове пантеизмът откриваме в учението на Спиноза (1632-1677), който казва: “Бог е природата –dues sive natura“.