МЕЖДУНАРОДНО
ВИСШЕ БИЗНЕС УЧИЛИЩЕ
БОТЕВГРАД
КУРСОВА
РАБОТА
По
дисциплината: Философия
На
тема: Етика на себереализацията
София, април 2010 г.
СЪДЪРЖАНИЕ:
Условие на казуса. 3
1. Какво според Аристип е щастливият живот? Защо Сократ
смята, че е опасно да се удовлетворяват всички желания?. 3
2. Въз основа на предложената дефиниция към коя етическа
школа ще причислите Аристип? Дайте пример за друг античен философ, който
принадлежи към същото направление. 4
3. Допуснете, че принадлежите към същата етическа школа.
Като разгледате ролята на разума по отношение на удоволствието покажете
недостатъците в разбирането на Аристип, че щастливият живот се състои
единствено и само от удовлетворяване на моментните телесни желания. Опитайте се
да разграничите различни видове удоволствие и да дадете по-точна формулировка. 5
4. Противоречи ли разбирането на Аристип, че щастливият
живот е животът, отдаден на телесни наслаждения, на възгледа на Сократ, че щастливият
живот съвпада с разумния живот? Може ли според Вас удоволствието да бъде смисъл
и висша цел на живота?. 6
5. Напишете дефиницията на Аристотел за добродетелта и
видовете добродетели. 7
6. Платон и Аристотел издигат тезата, че щастливият живот
е пълната реализация на човешките способности и потенциал. Дали обаче тази
дефиниция е приложима в еднаква степен към моралния опит на мъжете и жените?
Дайте пет основания за Вашия отговор. 8
Използвана литература:. 10
1.
Радев, Р., „Антична философия –
антология”, изд. „Идея”, София, 1994 г.
2.
Радев, Р., И., Стефанов, А.,
Личев, „Философите (Кратък речник), изд. „Христо Ботев”, София, 1992 г.
3.
Пожарлиев, Р., „Философски образи”, изд. „ЛИК”, София, 2000 г.
...........................................................................................................................................
Темата е изготвена през април
2010 г.
Ключови думи: етика, себереализация,
философия, Аристип, Сократ, аскетизъм, нравствена строгост, етически разум,
Епикур, Киренска школа, хедонизъм, Аристотел, морални добродетели